3 gratis tips voor meer nieuwe klanten

Dagelijks nieuwe klanten in jouw bedrijf

Je kent het wel, je werkt hard, hebt een mooi bedrijf en best al een aantal klanten. Toch op een of andere manier is het binnen halen van nieuwe klanten best lastig, en nog erger je hebt er geen tijd voor. Hoe komt dit toch? Achteraf bekeken is het eigenlijk best logisch. 
Door de jaren heen als ondernemer ben ik tegen een aantal dingen aangelopen.
Herken jij dit ook:

    • Je wilt heel graag meer nieuwe klanten
    • Nieuwe klanten vinden kost super veel tijd
    • Je werkt hard en toch verdien je geen mega salaris
    • Klanten zeggen wel eens " ... ik wist niet dat jij dit ook deed " 

Wat JIJ hieraan kunt doen leg ik je hieronder uit met 3 gratis tips.

​Bestaande klanten zorgen voor nieuwe klanten. Ik hoor je denken ja logisch want ik leef van mond tot mond reclame.
WIST JE DAT jouw klanten niet precies weten want jij doet met jouw bedrijf? uit onderzoek is gebleken dat 90% van jouw klanten maar 1 dienst of product kan opnoemen. Natuurlijk doe jij veel meer, maar blijkbaar weten jouw klanten dat niet. Nu kan je dan heel makkelijk zeggen dat je meer en beter moet adverteren. Het meest voor de hand liggende is Facebook, Google en Offline adverteren met media uitingen maar toch heb ik andere gratis tips voor je die ik leerde in de 10 jaar dat ik mijn IT bedrijf had.
Deze 3 tips zijn belangrijker om mee te beginnen voordat je veel gaat adverteren.  De basis van nieuwe klanten vinden begint bij jou en je product:

  • Wie is jouw ( ideale ) klant ( wat is jouw doelgroep )
  • ​Wat is jouw product ( of maximaal 3 )
  • ​Wat is de prijs van jouw product
  • Communiceer duidelijk je product en prijs

De grootste fout die ik maakte toen ik mijn winkel had is dat ik dacht "mijn klanten weten precies wat ik doe" Helaas bleek dat niet zo te zijn en sterker nog hoe drukker ik het kreeg ik verdiende niet echt veel meer geld.

TIP 1: MEER VRIJE TIJD. Stel je zelf de volgende 3 vragen:

-1 Wat vind je leuk om te doen
-2 Waarvoor komen de klanten bij jou ( welke dienst of welke producten kopen ze het meeste )
-3 Waarmee verdien je het meeste geld ( op welk product maak jij de meeste winst )

Bovenstaande 3 vragen zijn belangrijk om inzicht te krijgen in wat jij wil en waarvoor je klanten bij jou komen.
Voorbeeld:
In de 10 jaar dat ik mijn IT winkel had in Helmond waren mijn basis producten: verkoop pc en laptops, reparatie pc en laptops en accessoires verkoop.
De winst op verkoop van laptops of pc was erg laag ( 5% winst ) en kosten veel tijd ( 1,5 uur ) omdat wij lang met de klanten bezig waren om ze goed te helpen. De reparaties verdiende we het meeste geld mee ( 150% winst ) en kosten relatief weinig tijd ( 45 min ).

Ik stelde mezelf de 3 vragen:
Wat vind je leuk om te doen -> klanten helpen
Waarvoor komen de meeste klanten bij jou -> laptops kopen
Waarmee verdien je het meeste geld -> reparaties

Je ziet dat de meeste mensen in mijn winkel kwamen voor iets waar ik het minste winst mee maakte en VEEL TIJD KOST.  Als het antwoord op alle vragen hetzelfde is ben je goed bezig, als dit niet zo is haal je nog niet het maximale uit je bedrijf.
Ik weet zeker dat jij geen 80 uur in de week wilt werken en te weinig verdienen, toch?

TIP 2: JOUW PRODUCT. Vertel je klanten wat je nog meer doet:

-1 Vertel je klant voor het vertrekken tenminste nog 1 andere dienst of product wat jij doet, wist je dat wij ook ..........
-2 Herinner je bestaande klanten ( nadat ze ooit iets bij je gekocht hebben ) veel aan wat jij allemaal doet, communiceer met je klanten. Overal zo vaak je kan.

" Ik wist niet dat jij dit ook deed "  -- HERKENBAAR ?

Wanneer een klant in je winkel is ga er niet van uit dat ze precies weten wat jij allemaal doet en waarmee je het meeste geld verdient. De meeste klanten komen maar voor 1 ding bij jou en willen het liefste zo snel mogelijk geholpen worden en gaan dan weer weg. Vaak is het zo dat de klant best wel behoefte heeft aan een andere dienst die jij toevallig ook kan leveren en wanneer ze het niet weten gaan ze er niet zomaar naar vragen. misschien ken je deze opmerking wel  "OH... ik wist niet dat jij dat ook deed..."

Bestaande klanten hebben een ervaring met jou die ze graag willen delen met andere mensen, dit noemen we mond-tot-mond reclame. Dit is de beste reclame die er is, maar stel je nu eens voor dat je bestaande klanten niet precies weten wat jij doet. De kans dat je bestaande klant weet waarmee jij het meeste geld verdient is heel klein, dus wanneer jouw klanten over jouw bedrijf praten vertellen ze alleen dat gene wat ze weten. Herinner je bestaande klanten zo vaak mogelijk aan jouw bedrijf en wat je doet zodat je voorkomt dat ze het verkeerde rond vertellen.

TIP 3: AANBEVELINGEN. Vraag je bestaande klanten om nieuwe klanten:

- Mensen willen elkaar graag helpen hiervan kun je gebruik maken door ze simpel te vragen om een nieuwe klant
- Bedenk iets wat je in ruil terug kan doen voor jouw klant wanneer ze een nieuwe klant aanbrengen
- Stuur app, mail of bel een klant 2 weken na het leveren van jouw dienst of product, " Nogmaals bedankt voor de opdracht..., wist je dat wij ook [ een van je andere diensten/producten ] verkopen...."

In mijn huidige bedrijf maken we dagelijks gebruik van aanbeveling marketing, een bestaande klant die een nieuwe klant aanbrengt. Wanneer klanten tevreden zijn gaan ze over je praten en kun je wachten tot de potentiële nieuwe klant naar jou toekomt, maar waarom vraag je niet gewoon aan je klanten of ze nog iemand kennen die ook wel klant wil worden. Je kan een klant hiervoor belonen zowel vooraf als achteraf. Het is belangrijk om contact te onderhouden met jouw bestaande klanten dit kan op via heel verschillende manieren.

Conclusie:

90% van jouw klanten weet niet precies wat jij doet. Elke ondernemer is druk, maar je kan beter druk zijn met de dingen waar je geld mee verdiend dan met de dingen waar je niks mee verdiend. Nieuwe klanten komen vaak via mond-tot-mond reclame, zorg er daarom voor dat jouw klanten de juiste informatie doorvertellen . Test het zelf, vraag jouw bestaande klanten 3 dingen op te noemen wat jij doet met jouw bedrijf. Je zal schrikken van de antwoorden.
" OH ik wist niet dat jij dat ook deed...." herkenbaar? De 3 bovenstaande tips zijn de basis tot succes voor het binnen halen van nieuwe klanten via bestaande klanten.
Mijn naam is Geert de Graef directeur van Storeplay, ruim 13 jaar ondernemers ervaring en 3 x succesvol een bedrijf opgebouwd én verkocht.

Ik wil jou graag helpen naar meer succes, omzet en vooral meer vrije tijd om te genieten van jouw bedrijf.
Start vandaag nog met goed communiceren met jouw bestaande en potentiële nieuwe klanten.  
Naast de 3 basis tips hierboven heb ik een formule bedacht waarmee JIJ met een simpel gratis stappenplan meer succes kan halen uit jouw bedrijf.

In mijn gratis stappenplan voor ondernemers help ik jou met:
- Hoe krijg je structuur en meer vrije tijd in jouw bedrijf
- Hoe stem je jouw product en prijs af op de juiste doelgroep
- Hoe krijg je meer bezoekers in je winkel / op je website
- Hoe kun je meer en beter verkopen ( verlies geen klanten )
- Hoe maak ik ambassadeurs van mijn bestaande klanten



Deel dit bericht direct met de rest van de wereld!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *